Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

tisdag 11 juni 2013

Tachine

Ikväll provade jag att laga en annan välkänd persisk rätt - tachine. 
Tachine lagas med ris, kyckling och paprika. Jag hittade en lite enklare variant på arla.se. 
Tachine på periskt vis tar alldeles för lång tid att laga på en tisdagkväll.

Kokt ris varvas med grillad kyckling och röd paprika. Pressa ihop riset, det ska vara kompakt.

På toppen lägger man ett täcke av yoghurt, saffran, äggulor, peppar och curry.

Grädda i 200 graders ugnsvärme i 30 minuter. 

Skär fina små tårtskivor, garnera med pistagenötter.
Servera med en sallad.

Jag gjorde en sallad på salladsblad, gurka, tomat, persilja, salladslök och vitlök.
Sist kryddade jag med solrosolja, saft från citron samt salt och peppar. 

Maträtten var överraskande god. Alla i familjen gillade det. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar