Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

lördag 8 juni 2013

Norsk lompe

I Norge gör man platta korvbröd som man rullar in korvarna i. 
Jag provade att baka dessa lomper som de kallar det. 

  • Koka drygt ½ kg potatis. Låt svalna och skala dem sedan. Pressa eller mosa potatisen. 
  • Tillsätt 1 tsk salt och mjöl så att det blir en oklibbig deg. Börja med 1½ dl mjöl och fyll sedan på, det är olika på potatissorter hur mycket mjöl som behövs. Jag fick använda 4 dl mjöl (+ till utbak).
  • Dela degen i åtta bitar och kavla ut varje bit till en rund kaka.
  • Grädda i en torr stekpanna ett par minuter på varje sida tills de fått fin färg. 
  • Grilla korvarna.


Lägg en grillad korv i brödet. Krydda med senap och ketchup.

Rulla ihop brödet och ät.

De här lomperna var väldigt goda tyckte både vi och våra gäster. 
Jag kan tänka mig att det skulle vara fantastiskt gott att laga dessa över öppen eld.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar