Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 16 juni 2013

Saffransglass

En traditionell persisk efterrätt är saffransglass.

Saffransglass med rån och hackade pistagenötter.

Recept:
5 dl grädde
2 tsk vaniljsocker
0,5 g saffran
4 ägg
2 dl florsocker
  • Om man inte har en glassmaskin så vispar man alla ingredienser i tre olika bunkar.
  • Vispa grädde och vaniljsocker och saffran i en bunke. Vispa äggulor och florsocker i en annan och äggvitorna i en tredje bunke.
  • Rör försiktigt ner de vispade äggulorna i den vispade grädden. Var försiktig när du rör så att luftigheten inte försvinner. Rör sedan ner de vispade äggvitorna försiktigt.
  • Häll glassmeten i en burk med lock och ställ i frysen ett par timmar.
  • Ta fram cirka 15 min innan servering.
  • Servera med t ex pistagenötter och rån.
Gästerna tyckte väldigt mycket om glassen men jag är inte så säker på att saffransglass kommer bli någon favorit hos mig. 

Jag har tre persiska recept kvar som jag vill provlaga men som jag inte hunnit pga olika omständigheter. Jag har dessutom ebb i kassan efter studentfirandet så det får vänta tills efter midsommar. Välkomna tillbaka då.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar