Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

måndag 10 juni 2013

Fesenjan

Nu tänkte jag köra en persisk matvecka. Jag började med en av de mest kända persiska maträtterna - fesenjan.

Fesenjan är en kycklinggryta gjord på lök, valnötter och granatäpple. Jag hittade ett svenskt recept på receptfavoriter.se som lät bra.

Jag vet inte om jag gjorde riktigt rätt, fast jag följde receptet exakt så ser min fesenjan inte ut som på receptets bild. Om man googlar på fesenjan så får man fram en massa foton där ingen matbild ser ut som den andra. Så här blev min fesenjan.


I bakgrunden skymtar persiskt ris där en del av riset är smaksatt med saffran samt toppad med berberis som jag låtit fräsa någon minut i olja.

Maten var helt okej men lite för tam i smaken för min del. Risen var dock gudomligt gott även om jag inte lagade det på traditionellt persiskt vis utan använde riskokare. Maken var av samma åsikt. Barnen var inte hemma ikväll så de missade denna upplevelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar