Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 23 juni 2013

Ris och kycklingben

Idag lagade jag något riktigt gott - kycklingben och ris på persiskt vis.

Ugnsstekta kycklingben och ris kokt på persiskt vis.

Jag använde basmatiris som jag köpt på säck i en vanlig affär.
Riset tvättas ett par gånger innan man lägger det i blöt i en timme.
Därefter kokar man upp en kastrull med vatten. När det kokar tillsätter man 2 msk salt och 600 g basmatiris.
Det ska koka i 5 min. Därefter häller man av vattnet och sköljer riset i varmt vatten.
Häll 4 msk olja i botten på kastrullen och lägg sedan i det avrunna riset.
Gör därefter några hål i riset och tillsätt ytterligare 4 msk olja på toppen.
Riset får sedan ångas på lägsta temperaturen på plattan i 30 min.
Riset blev väldigt fluffigt och riskornen blev liksom längre.
Jag tyckte det var gott men sonen tyckte att det smakade torrt och hårt vilket jag inte kan hålla med om.

Kycklingbenen marinerade jag några timmar innan tillagning.
Marinaden bestod av saffran, farinsocker, pressade vitlöksklyftor, chiliflakes, citronsaft och citronskal, olivolja salt och peppar.
Kycklingbenen tillagade jag sedan i 200 g värme i cirka 45 minuter.

Maträtten var jättegod och jag var glad att jag lyckades så bra med riset. 
Marinaden till kycklingbenen var riktigt bra, den kommer jag säkert använda igen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar