Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

onsdag 12 juni 2013

Koofteh Tabrizi - Persiska fyllda köttbullar

Idag lagade jag koofteh tabrizi. Receptet hittade jag på youtube. Jag tittade flera gånger på receptet innan jag började laga och det gick riktigt bra.

I nötfärsen blandar man ägg, gul lök, kokt ris, kokta gula ärtor, hackad dill, persilja, salladslök och dragon.
Kryddar gör man med salt, svartpeppar, gurkmeja, spiskummin och chilipeppar.
Sedan gör man stora köttbullar och fyller med kokt ägg, torkade aprikoser, berberis och valnötter.

Såsen gör man av stekt lök, tomatpuré, gurkmeja, advieh*, dill, persilja, salladslök, 
dragon, salt, peppar och vatten.
När såsen kokar lägger man försiktigt ner de fyllda köttbullarna och låter det sjuda i 30 minuter.
Sedan vänder man på köttbullarna och låter dem sjuda ytterligare 30 minuter.
Det är viktigt att man inte kokar för dem för då kan de gå sönder.

Jag serverade köttbullarna med vitt ris och pistagenötter.

Jag tyckte det här var fantastiskt gott. Speciellt fyllningen som var en jättebra 
kombination av sött, syrligt och nötigt.
Om jag gör det här igen så kommer jag nog att krydda lite mer, jag var för försiktig med kryddorna.

* advieh är en persisk kryddblandning. Jag har inte hittat något exakt recept på det 
men jag fick veta vilka kryddor som ingår så jag chansade på mängden:
1 tsk kanel
1 tsk korianderfrö (lätt mald)
1 tsk kardemumma
1 tsk svartpeppar
1 tsk spiskummin
½ tsk mald muskotnöt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar