Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

lördag 1 juni 2013

Carnitas

Carnitas är kött som kokas långsamt i ugnen med kryddor tills den är så mör att den faller sönder.
I USA (och även i Sverige) kallas det ibland pulled pork.

I västra USA finns en mexikansk restaurangkedja som heter Cafe Rio som är väldigt populär. De serverar tacos med carnitas. Jag har lyckats få tag i receptet på hur man tillagar deras carnitas.

Carnitas görs oftast på fläskkött och helst fläskkarré i bit (utan ben).
Men jag använde en skinkstek på drygt 1 kg. Det går också bra.
Gör en blandning av 2 msk farinsocker, 1 tsk cayennepeppar, 2 tsk spiskummin och 1 tsk salt.
Massera in kryddorna i köttet och lägg i en gryta med lock som tål ugnsvärme.
Hacka två stora gula lökar och 2 vitlöksklyftor fint. Lägg bredvid  köttet.
Häll över 2,5 dl kycklingbuljong och en burk coka cola (33 cl).
Sätt ugnen på 125 grader och ställ in grytan när ugnen blivit varm.

När köttet stått i ugnen i minst fem timmar tar man ut grytan.

Med hjälp av två gafflar drar man isär köttet så att det blir trådigt.
Häll över 2 dl farinsocker och blanda om.

Fyll ett tortillabröd med carnitas, grönsaker, svarta bönor och ost.

Första gången jag åt på Cafe Rio tyckte jag inte om det. Men nu har jag lärt mig tycka om det. Det är ganska långt ifrån våra köttfärstacos som är populära i Sverige. 

Barnen ville inte äta det här så maken och jag får väl äta rester hela veckan. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar