Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

tisdag 25 juni 2013

Persiskt ris med dill och bondbönor

Idag lagade jag baghali polo. Det är ris kryddad med dill och bondbönor samt kyckling. Men jag fuskade lite, egentligen skulle alla ingredienser koka tillsammans på slutet men jag hoppade över den biten och lagade ris och kyckling för sig. Receptet hittade jag på aashpazi.com På den hemsidan har jag hittat mycket inspiration till den persiska veckan.


Riset kokade jag för sig och bondbönorna för sig.
Jag hackade dill och skalade bondbönorna innan jag blandade i det i riset.

Kycklingfiléerna marinerade jag i paprikapuré, tomatpuré, pressad vitlök, chiliflakes salt och rapsolja.
Kycklingen tillagades i ugn i 200 graders värme i cirka 45 minuter.

Kycklingen var jättegod kryddad. Riset var också gott men jag tror jag var för snål med dillen.
Bondbönor var gott men jag hade först svårt att hitta dem, jag åkte till fyra olika affärer
innan jag till slut hittade några i frysdisken på Willys.

Nu är min lite upphackade persiska vecka över.
Det har varit intressant att laga dessa maträtter, det har inte varit lätt men jag tror att det utvecklat mig.
Nu blir det paus någon vecka och sedan hade jag tänkt hinna med en temavecka till 
innan semestern börjar. 
På semestern hade jag tänkt ägna mig åt att måla hus och sköta trädgården istället. 
Lite omväxling i livet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar