Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

måndag 3 juni 2013

Kransekage

På min födelsedag bakade jag dansk kransekage. Kransekage brukar man äta på nyårsafton i Danmark, och på bröllop.


Första gången jag bakade kransekage så flöt hela degen ut på plåten. Den här gången så flöt ringarna ut bara lite. Jag tror att jag kanske lät dem stå i kylskåpet för kort tid innan jag gräddade dem. Men den blev ganska fin och väldigt god i alla fall.

Ingredienser:
500 gram marsipan
1 äggvita
150-200 g florsocker

Blanda samman alla ingredienser och blanda till en fin slät och oklibbig deg. Låt stå kallt i ett par timmar.
Rulla ut degen till en jämntjock korv. Skär dem i följande mått:
10 cm, 14 cm, 18 cm, 22 cm, 26 cm och 30 cm. Lägg på en plåt och låt stå kallt i kylen minst 1 timme.
(Om man dubblar receptet och vill ha ett högre torn så ska de andra ringarna vara skurna i 24 cm, 38 cm och 42 cm).
Grädda i 225 graders värme i 7-8 minuter. Låt svalna.
Gör en glasyr på 150 g florsocker, 1 äggvita och några droppar ättika.
När ringarna kallnat så spritsar man dem och lägger ihop dem till ett torn.

Jag fick några danska flaggor av min svärmors sambo (som är från Danmark) att sätta i kakan såsom de brukar göra i Danmark. Jag tycker det blev jättefint men min son kallade mig landsförrädare.

Om man gillar marsipan så tycker man mycket om den här kakan. Hela familjen tyckte om denna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar