Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 16 juni 2013

Persiska grillspett

Till min födelsedag gjorde jag persisk kebab.

Lammspett, köttfärsspett och kycklingspett.

Marinad till lammspetten:
2 lamminnerfiléer
Saft + rivet skal från 1 citron
3 pressade vitlöksklyftor
3 msk olivolja
3 msk soja

Köttfärsspett (Koobideh):
1 kg köttfärs
2 små rivna lökar
1 msk salt
1 tsk svartpeppar
1 tsk gurkmeja

Kycklingspett (Jujeh):
1 kg kycklingfiléer
1 röd paprika
1 gul lök
Marinad:
1 tsk salt
1 tsk svartpeppar
1 tsk gurkmeja
lite saffran
3 msk olivolja

Låt ligga i marinaderna cirka 12 timmar, även köttfärsen till köttfärsspetten bör göras i ordning
12 timmar innan.Grilla tills de får fin färg och är genomstekta. 

Till spetten serverade jag en sallad med gurka, tomat, rödlök, persilja 
samt olivolja, citron, salt och peppar. 

Jag serverade även ris där en del av riset var smaksatt med saffran.

För att smaksätta riset med saffran häller man några matskedar hett vatten över en nypa saffran
 och låter det stå och dra i 20 min. 
Sedan häller man det röd-gula saffranvattnet över lite av riset. 
Man använder inte själva saffranet. 

Toppingen består av berberisbär som är frästa i lite olja samt skalade pistagenötter.

Det är var en perfekt födelsedagsmiddag. Jättegott.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar