Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

torsdag 6 juni 2013

Mat och fika till studenten

När gästerna kom för att fira studenten bjöd jag på en del smått och gott. Dottern älskar club sandwich och jag hittade ett recept på en club sandwich-inspirerad smörgåstårta. Den blev jättegod.

Receptet hittade jag HÄR 
Det jag gjorde annorlunda var garneringen. Jag använde hackad blandad sallad runt kanterna och hade förutom tomater och bacon på toppen även avokado och gräslök. Det är ju avokadon som gör en club sandwich säger dottern och det var ju hennes student så hon fick bestämma. 
(Tack Elinor för tipsen med garneringen!)

Jag bjöd även på kall fläskfilé som marinerats två gånger, en före tillagning och en efter.
Till marinaden före tillagning hade jag vitlök, olivolja, rödvinsvinäger, svartpeppar, kummin, oregano och salt.
Det fick stå över natten och sedan stekte jag den i stekpanna så att den fick stekyta innan jag tillagade den i ugnen till 62 graders innertemperatur.
När den svalnat lite skar jag upp den i tunna skivor och hällde över marinad 2 bestående av olivolja, saft av citron och hackad persilja. Det fick sedan stå och dra i några timmar i kylen innan servering.

Till fläskfilén gjorde jag en salsa romesco med både sötmandel och hasselnötter.

Jag gjorde även en potatissallad med ägg, lök, saltgurka och majonnäs. 

Ost och kex är aldrig fel.

Jag flörtade även med de yngre gästerna och bjöd på chips, grönsaker och dip.

Till efterrätt gjorde jag en chokladmoussetårta. 
Garnering är ju inte min starka sida men den var gudomligt god tyckte både jag och gästerna. 
Många ville ha receptet och det finns HÄR 
Jag delade dock bara upp moussen i två lager istället för fyra. 
Jag stänkte tårtbottnarna med fransk drickchoklad istället för kaffe eftersom jag inte tycker om kaffe.
Fransk drickchoklad är inte så söt och lite bittrare i smaken än svensk.
Sedan lät jag tårtan stå två dygn i kylen för bästa resultat, jag gjorde den alltså två kvällar före festen.

Ifall gästerna nu skulle vara hungriga ändå bakade jag blåbärswhoppies.
Recept hittar ni HÄR

Jag bakade även chokladwhoppies
Receptet hittar ni HÄR 
(Jag använde Nutella istället för hasselnötskräm)

Och lite bullar - kanel, vanilj och gifflar med hasselnötskräm.

Sen var faktiskt gästerna mätta. 

Det är svårt att säga vad som var godast. Smörgåstårtan var underbart god, fläskfilén blev riktigt lyckad, chokladmoussetårtan var imponerande och blåbärswhoppies går inte att låta bli.
Det var en lyckad bjudning.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar