Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

lördag 7 juli 2012

Vinbladsdolmar

 
När jag berättade på jobbet att jag skulle ha Libanesisk vecka hemma och laga vinbladsdolmar sa de att det var så svårt att det skulle jag inte klara själv. Lite fundersam blev jag så jag gick till grannen som kommer från Libanon och frågade henne om det verkligen var så svårt. Ja, det är svårt, svarade hon. Men sen lovade hon att komma över till mig och visa hur man lagar dem. Jag fick en lång lista att handla hem och tipsade om en bra specialaffär.

Ingredienser:

½ g grötris
100 g tomatpuré
1 kruka persilja (hackas)
1 hel vitlök, pressa alla klyftor utom 3 st
½ dl flytande margarin
1 tsk citronsyra
1 msk torkad paprika
1 tsk ”7 kryddor”
1 tsk paprikapulver
1 msk klavfond
2 tsk salt
1 tsk hackad mynta
½ köttfärs
Vindruvsblad i saltlag

Sen fick jag lära mig att göra så här:


Blanda ihop alla ingredienser utom köttfärsen. Blanda väl.

Tillsätt köttfärsen och blanda ordentligt.


Skölj vindruvsbladen för att få bort överblivet salt.

Lägg ris-köttfärssmeten på vindruvsbladen, vik in och rulla ihop. Är vindruvsbladen stora kan man dela dem på mitten och rulla dem på tvären.

Om man vill kan man även fylla andra grönsaker t ex aubergine, paprika, tomater eller lök (kokas så varje lager kan tas bort och rullas ihop). Det heter dolmas och det gjorde vi eftersom jag köpt för få vindruvsblad.

Lägg vindolmar och eventuella andra grönsaker i en kastrull.
Koka upp en buljong på 1 liter vatten, kalvfond (eller liknande) samt de tre sparade vitlöksklyftorna (pressade).


Häll över bujlongen på vindruvsdolmar/grönsaker och lägg ett fat över för att de skall hålla sig på plats och inte öppna sig. Koka upp och sänk sedan värmen. Det ska puttra långsamt i cirka 45 minuter. Kontrollera att riset blivit genomkokt, då är de klara.

Så här fina blev de. Och det smakade jättegott, godare än på restaurang om jag får säga det själv.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar