Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

tisdag 10 juli 2012

Färsbiffar med kardemumma och fattoush


Idag var det sura miner vid köksbordet. Ingen (förutom jag) gillade den här maträtten. Det var lite konstigt med kardemummasmak på färsbiffar men det var gott ändå. Intressant smak.

Färsbiffarna var kryddade med färska tomater, sambal oelek, kanel, kardemumma och salt. De stekte jag sedan sakta i en stekpanna. Man kunde även steka dem i ugnen 8-10 min på 175 graders värme.

Fattoush är en sallad på skalad gurka, tärnad tomat, hackad persilja och mynta. Smaksatt med olivolja, citronsaft, salt och summak (kebabkrydda). Man har även bröd i salladen. Jag grillade ett pitabröd i ugnen tills det blev hårt och delade det sedan i bitar och lade i salladen. Riktigt gott blev det.

Till maten serverade jag även pärlbulgur. Helt nytt för oss i familjen. Hörde om det för första gången för en månad sedan. Smakade åt pastahållet.

Det här lär jag inte få laga igen så jag får njuta nu av mina matlådor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar