Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

onsdag 18 juli 2012

PASTA

Jag köpte pastatallrikar på IKEA. Självklart var jag tvungen att laga lite pasta.


Först lagade jag en pasta med fläskfilé och champinjoner.
Jag snabbmarinerade fläskfilén i rapsolja, soja, salt, peppar och sambal oelek. Cirka 30 min.
Champinjonerna ansades och skars i fyra bitar och sen stekte jag dem i lite margarin. Därefter stekte jag fläskfilén. Separat gjorde jag en vitsås som jag sedan blandade med champinjoner och fläskfilé. Dagen till ära kokade jag pennepasta och serverade med ett litet basilikablad.
Snabbt och gott.



Nästa var spagetti med tomatsås och fläskfiléspett.
Tomatsåsen gjorde jag genom att hacka en gul lök och tre vitlöksklyftor som jag sedan stekte i kastrull med lite olivolja. När löken blivit genomskinnlig tillsatte jag två burkar hela tomater och några basilikablad samt lite mer olivolja. Det hela fick puttra i 15-20 min. Då mixade jag tomatsåsen till en fin sås. Sist smakade jag av med salt och peppar. Till fläskfiléspetten använde jag samma marinad som ovan.



Lite efterrätt ville vi också ha så jag bakade dessa jordgubbsbakelser.
De var enkla att göra. Man tar en smördegskaka och kavlar ut den lite. Sen delar man den på mitten och lägger dem ovanpå varandra. Degbitarna gräddas sedan i ugnen tills de blir stora och fluffiga samt får fin färg. När de svalnat delar man på dem och fyller med vaniljkräm och jordgubbar. Sist pudrar man lite florsocker på toppen. Jättegott!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar