Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 8 juli 2012

Meze

Meze (uttalas mäche) är små rätter som man äter med olika dippsåser. I Libanon äter man länge gärna tillsammans med många gäster. Så här såg mitt bord ut.


Det tog hela dagen att laga all mat, med små korta uppehåll då jag var tvungen att veckohandla och hänga lite tvätt osv. Jag tog även en liten vilostund efter lunchen, jag är inte van att rusa på så här. Men det var så roligt.



Kubbe
Man gör en blandning med couscous, som man blötlagt, köttfärs och kryddor. Sen steker man ytterligare köttfärs med lök och kryddor, bl a libanesiska 7 kryddor. Rulla stora köttbullar av smeten, gör ett litet hål och fyll med köttfärsen. Stäng och forma till en dolme. Fritera tills de får fin färg.



Köttfärspiroger
Gör en vanlig pirogdeg på mjöl, vatten, olja, ägg och jäst. Låt jäsa. Kavla ut degen och ta ut rundlar och lägg en tesked köttfärs (kryddad på samma sätt som till kubbe). Vik över degen och nyp ihop. Fritera tills de får fin färg.

Spenatpiroger
Ta samma deg som till köttfärspiroger. Hacka färsk spenat. Krydda med citronsaft, olivolja, summak (kebabkrydda) och lätt hackade pinjenötter. Kavla ut degen och skär fyrkanter. Lägg på en tesked fyllning, vik över degen och nyp ihop. Fritera tills de får fin färg.



Ostrullar
Mosa fetaost och krydda med olivolja och hackad mynta. Lägg fyllning på en bit filodeg. Rulla ihop och fritera tills de får fin färg.



Tabbouleh
En sallad gjord på kokt bulgur, hackade tomater, rödlök och persilja. Smaksätts med salt, peppar, citronsaft och olivolja.



Yogurt och gurkdipp (tsatsiki)
Jag brukar krydda min tsatsiki med olivolja och lite citronsaft.



Hummus
Jag hittade flera olika recept på hummus på internet. Jag valde ett recept med vitlök, spiskummin, citronsaft och olivolja.



Paprika- och valnötsdipp
Det här är min absoluta favorit på mezebordet. Jag grillade paprikahalvor i 250 grader i 20 minuter, lade in paprikahalvorna i en plastpåse och lät dem svalna. Sen var det ganska lätt att ta av skalet. Paprikahalvorna mixade jag sedan med fetaost, citronsaft, olivolja, salt, peppar och lite ajvar. Valnötterna hackade jag fint och tillsatte sist. Riktigt gott blev det!



Nötrullar
Lite sött till efterrätt blev det också. Jag hackade hasselnötter och tillsatte socker, kanel och aprikosmarmelad. Smeten rullade jag in i filodeg och gräddade 20 minuter i 175 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar