Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

fredag 20 juli 2012

Livet är underbart.


Jag bestämde mig för att se alla filmer som vunnit en Oscar för bästa utländska film. I alla fall så långt tillbaka i tiden som lovefilm.se har filmer att hyra ut.
Den här sommaren har ju inte direkt bjudit på badväder men film kan man se i alla väder.

Så de närmaste dagarna bjuder jag på filmrecensioner.

Jag börjar med filmen som vann en Oscar för bästa utländska film 1998.

 
Livet är underbart

Filmen utspelar sig i Italien och i ett koncentrationsläger. Den handlar om ett italienskt par där mannen är jude men inte kvinnan. När andra världskriget bryter ut blir mannen och sonen skickade till ett koncentrationsläger. Han gömmer sin son från fångvaktarna för att rädda honom. Och för att skydda sonen säger han att det är en lek där man måste samla poäng och den som vinner får åka stridsvagn. En underbar film med glimten i ögat trots denna tragiska del av världens historia. Jag har sett den här filmen flera gånger och den är lika bra varje gång. Den är ett måste att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar