Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

måndag 9 juli 2012

Libanesisk limekyckling

Jag har googlat lite på olika libanesiska maträtter och hittat några som inte tar så lång tid. Enligt min granne så äter de svensk mat i veckorna och libanesisk på helgerna eftersom libanesiska maträtter tar så lång tid. De recept jag har hittat kan jag inte garantera äktheten av att vara libanesiska eller bara inspirerade av libanon. Hur som helst så är det nog gott.


Idag provade jag att laga libanesisk limekyckling, ett recept som jag hittade på tasteline. Jag gjorde en marinad på pressad lime, koriander, spiskummin, gurkmeja och färsk hackad mynta. Det fick stå hela dagen i kylskåpet. När jag kom hem på kvällen stekte jag på kycklingbitarna, skar lite grönsaker och delade pitabröd att lägga maten i. Lite goda såser och tabbouleh hade jag kvar från lördagen och det var gott till.

Maträtten fick godkänt av hela familjen.

Sen måste jag berätta att jag bjöd på vindolmar på jobbet idag till de som ville smaka. Jag fick mycket beröm, även av de mer kunniga i ämnet. Dessutom hade jag fyllt äldsta sonen och hans hustrus matlådor och de hörde av sig och tackade för den goda maten. Sonhustruns arbetskamrater hade varit väldigt imponerade av maträtterna. Roligt att höra. Men nog om skryt nu. I morgon är jag tillbaka med nya goda utmatningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar