Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

onsdag 11 juli 2012

Kyckling med valnötter


Idag lagade jag en spännande rätt i ugnen.

Jag lade först ett pitabröd i botten på en form sen skar jag kycklingfilé i lagom stora bitar, saltade dem och lade dem på brödet. Över kyckligen strödde jag ut skivad gul lök. På toppen hälde jag över en marinad med olivolja, citronsaft, hackade valnötter och summak (kebabkrydda). (Egentligen skulle det vara persilja i också men jag skippade det eftersom sonen inte gillar "blad" i maten och jag har prövat hans tålamod tillräckligt den här veckan). Sist lade jag på ett pitabröd till och ställde in i 225 grader i ugnen. Efter 10 min lade jag på ugnsfolié eftersom  brödet hade fått tillräckligt med färg, och lät det sedan stå 30 minuter till. Sedan var maträtten klar.

Till maten serverade jag ris och sallad. En mycket god maträtt tyckte alla. Om jag gör den igen så kommer jag nog inte ta med brödet, ingen gillade varken det blöta brödet i botten eller det krispiga på toppen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar