Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

måndag 28 januari 2013

Köttfärsrätt från Eritrea


En kollega från Eritrea delade med sig av det här receptet till mig.

Ingredienser:
1 kg köttfärs
2 tsk salt
½ tsk svartpeppar
1 msk spiskummin
1 tsk chilipeppar
1 aubergine
3 stora tomater


  • Blanda köttfärsen med kryddorna. 
  • Skär tomater och aubergine i 12 skivor (24 skivor sammanlagt).
  • Forma köttfärsen till biffar.
  • Varva biffar och grönsaksskivor och lägg på längden i en smord ugnsfast form.
  • Laga i 200 graders ugnsvärme cirka 30 minuter.


Grönsakerna avger ganska mycket vatten, man kan rosta aubergineskivorna innan för att undvika det. Annars kan man bara hälla bort vätskan när maten är färdigstekt.

Till köttfärsbiffarna serverade jag en sallad och ris som jag kokat med lite saffran.

Det här var bland det godaste vi ätit. Jag kommer absolut laga det igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar