Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 20 januari 2013

Satayspett


Jag lyckades faktiskt överträffa mig själv idag. Och familjen tog genast tillbaka att gårdagens mat var den godaste - den här var absolut veckans godaste.

Jag brukar ofta äta satayspett när jag äter ute på thairestauranger och det här blev precis lika gott som på restaurang.

Såsen gör man genom att koka upp en burk kokosmjölk och blanda ner en tesked röd currypasta. Man mortlar 200 gram jordnötter och blandar ner i kokosmjölksblandningen. Sist kryddade man med 1 dl socker, 1 tsk salt och saften från en limefrukt.

Kycklingspetten marinerade jag en stund i såsen och sedan grillade jag dem i ugnen i 200 grader i cirka 25 minuter tills de var genomstekta. Samtidigt kokade jag jasminris med ½ burk kokosmjölk och citrongräs.

När spetten var klara lade jag upp dem och hällde på ytterligare av jordnötssåsen.


Till efterrätt åt vi kokosglass som jag hade gjort på 3 dl grädde, ½ burk kokosmjölk, 2 äggulor, 1 dl florsocker och skalet från en limefrukt. Jag vispade allt och hällde över smeten i en form och lät frysa i ett par timmar.

Till glassen serverade jag wokad banan. Jag skar bananen i mindre bitar och wokade i smör ett par minuter. Jag strödde på ½ dl farinsocker och saften från en limefrukt och toppade med kokosflingor.

En toppengod avslutning på en toppengod vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar