Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

lördag 19 januari 2013

Tom Kha Gai och Vårrullar


Till lunch idag så gjorde jag en soppa som heter Tom Kha Gai. Den kan varieras med olika sorters kött eller räkor. Jag använde kyckling.

Man kokar upp en burk kokosmjölk tillsammans med skivad galangalrot, limeblad, skivat citrongräs, en kycklingbuljongtärning, limejuice från ½ lime och 1 msk rödcurrypasta. När soppan har kokat ihop efter några minuter lägger man i två kycklingfiléer skurna i mindre bitar och låter koka tills kycklingen är genomkokt. Då tillsätter man tomatklyftor och några skivade champinjoner. Låt puttra någon minut till. Om man vill kan man servera med färsk koriander.

Det här tyckte jag var det godaste som jag lagat den här veckan. Jag förstår varför min svägerska levde på den här soppan varje dag i tre veckor då hon var i Thailand.

Till middagen lagade jag vårrullar. Jag gjorde en fyllning på köttfärs, morot, vitkål och glasnudlar. Jag kryddade med limejuice, salt och vitlök. Glasnudlarna ska inte kokas innan utan bara läggas i blöt 30 min och sedan delas i mindre delar. De ska läggas i då de andra ingredienserna är färdigstekta.
Vårrulleplattor hade jag köpt på Asian Market i Stockholm. Jag rullade ihop varje vårrulle med lite fyllning och friterade sedan i ett par minuter till de fick fin färg. Jag använde lite uppvispat ägg för att hålla ihop vårrullarna. Man viker in kanterna rullar ihop dem.

Så här såg de ut när de var klara. Jag serverade ris, sallad och en sweet & chilisås till. Maken och dottern tyckte att den här maträtten var den godaste den här veckan. Den får jag gärna göra igen tycker de. Det gör jag gärna för det var väldigt roligt att göra. Dock tar det lite tid.

I morgon blir sista dagen i den thailändska veckan. Det blir svårt att toppa dagens lyckade maträtter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar