Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 13 januari 2013

Lakrits

Jag har varit på Lakritsroten i Stockholm.

Lakritsroten är en affär där säljer de lakrits och salmiak i alla dess former.


Det blev ett flertal påsar shoppade. Salmiaktryffeln var helt otroligt god. Det andra var inte heller så dumt.

Men det egentliga syftet med min trip till Lakritsroten var för att köpa saltlakritssirap för att göra egen lakritsglass.

Maken fick en glassmaskin av mig i julklapp. Den ville han ha för att kunna göra mjölkfri glass. Den maskinen lånade jag nu för att göra min glass.

Jag gjorde en vaniljglass och då jag kört den klart i glassmaskinen och hällt över i en plastbehållare ringlade jag saltlakritssirapen över vaniljglassen och ställde sedan in den i frysen.

Jag provade dessutom att göra havtornssorbet. Jag hade lite havtorn kvar i frysen sedan sommaren och mosade de bären, blandade med vatten, vit sirap och gelantin. Efter en sväng i glassmaskinen fick även sorbeten åka in några timmar i frysen.


Så här blev resultatet. Det mesta av lakritsen hamnade i botten men det gick ganska bra att få upp det när jag gjorde glasskulor. Havtornssorbeten och lakritsglassen var en väldigt bra kombo. De smakade jättegott tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar