Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

onsdag 2 januari 2013

Nyårsmat

För första gången sedan min man och jag fick barn var vi ensamma på nyårsafton. Det kändes konstigt men trevligt.

Eftersom jag varit sjuk så åkte vi inte iväg någonstans och då passade det ju bra att göra en lyxig nyårssupé.



Till varmrätt lagade jag tornedo på oxfilé, stekt i min nya grillpanna som jag fick av mig själv i julklapp. Till det gjorde vi potatisklyftor i ugn och hemmagjord bearnaisesås.

Jag hade fått tips på jobbet om hur man får till klyftpotatisen bäst. När man skurit potatisen i klyftor lägger man dem i en bunke, häller över salt, örtkryddor och olivolja. Man blandar därefter runt allt och ställer dem sedan på högkant i långpannan. Stek sedan i 200 graders värme i ugnen tills de får fin färg.


Se så fina de blev!

Till efterrätt gjorde jag en klassiker - Bananasplit. Jag använde banan, vaniljglass, chokladsås och mandelspån som jag rostat i en torr stekpanna. Chokladsåsen brukar min man koka själv, hemligheten är att hälla i lite sirap i chokladsåsen och låta den koka tills den blir seg.


Ser lika gott ut som det smakade.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar