Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

fredag 18 januari 2013

Stekt ris med fläskfilé


Fredagsmaten blev stekt ris med fläskfilé. 

Jag kokade först riset. Därefter stekte jag hackad vitlök och gul lök i lite rapsolja. När det fått lite färg så lade jag ner fläskfilén och lät den bli genomstekt. Sen lade jag till skivade champinjoner och kryddade med salt, peppar och soja. När det puttrat några minuter tillsatte jag det kokta riset. Sist puttade jag ut all mat mot kanterna så det blev ett litet hål i mitten på stekpannan. Där knäckte jag två ägg och när äggen blivit stekta rörde jag om blandningen så att ägget blandades med det andra.

Jag toppade sedan med skivad röd chili och salladslök och serverade med en sallad.

Den här maträtten var jättegod och den påminner lite om Nasi Goreng fast lite mindre kryddstark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar