Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

tisdag 1 januari 2013

Julbestyr

Inför julen gjorde jag en hel del julgodis, både nya och beprövade recept. De här två var nya.

Isrosor:
Smält 100 g kokosfett, ta bort från plattan.. Dela 200 g mörk choklad i mindre bitar och låt smälta med kokosfettet. Riv skalet från en apelsin och blanda i chokladblandningen.
Låt det svalna i rumstemperatur i cirka två timmar. Vispa med elvisp till en fluffig smet.
Spritsa smeten i ischokladformar. Förvara i kylen.

Pepparkakspops:
Mosa en burk pepparkakor. Blanda med en burk Philadelphiaost.
Rulla smeten till bollar. Smält mörk choklad. Rulla bollarna i mörk choklad och låt svalna.
Smält lite vit choklad. Ringla över pepparkakspopsen. Förvara i kylen.

Övriga godissorter var vaniljfudge, chokladfudge, Snickerskaka, dammsugare, chokladbollar, rocky road och Mariannebräck. Vi hade även vanlig gräddkola också, men det är inte med på fotot.

julaftonen hade vi traditionellt julbord med skinka, ägghalvor, jansson och köttbullar. Det kanske inte så traditionella var finsk knackkorv istället för prinskorv, för det tycker min man är godare, samt pomfritt, för det tycker min dotter av någon konstig anledning hör till julbordet. (Jag tackar Viking Line för det!)

Juldagen lagade jag till en kalkon. En fyra kilos fågel grillade jag i ugnen och det tog knappa tre timmar. Jag lade in två citroner och en en stor knippe rosmarin i fågeln. Utanpå strödde jag salt och peppar och öste med margarin. Det blev en väldigt god sås på skyn från kalkonen med smak av citron och rosmarin.

Till kalkonen serverade jag potatis, sås, haricot verts samt hemmagjord rödvinbärsgelé.

annandagen lagade jag revbensspjäll. Jag använde tjocka revbensspjäll som jag kokade i 1½ timme i saltat vatten. Jag testade två olika marinader, en klassisk med soja och honung samt kryddor samt en med lite afrikanska kryddor. När jag marinerat de färdigkokta revbensspjällen lät jag dem grillas i ugnen, 200 grader, i 20 minuter.
Till revbensspjällen serverade jag stekt potatis (kryddad med salt, peppar och paprikapulver) samt en cole slaw på vitkål, morötter och blekselleri. Kryddade gjorde jag med peppar, salt och majonäs.
Den är helt grymt god, den borde ni testa.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar