Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

fredag 31 augusti 2012

"Nya" kokböcker


Jag köpte två kokböcker som jag velat ha sedan en tid tillbaka. Jag gick länge och funderade på hur jag skulle kunna köpa dem eftersom de inte går att köpa i bokhandeln längre. Men så kom jag på att på google kan man hitta allt. Och det gjorde jag.

På bokborsen.se kan man köpa alla gamla böcker man kan tänka sig. Vem som helst kan lägga upp vilka böcker de vill sälja där och bokbörsen förmedlar kontakten. Lite som tradera fast för böcker.

Jag visste ingenting om Julia Child (1912-2004) innan jag såg filmen Julie och Julia för några år sedan. Men jag blev väldigt fascinerad av den kvinnan (i filmen spelad av Meryl Streep).
Julia var från amerika men lärde sig laga mat i Frankrike där de bodde eftersom hennes man arbetade där. Hon startade sedan en matlagningsskola. När hon kom tillbaka till USA så skrev hon kokböcker.
Jag hittade några recept på internet men drömmen var att få äga hennes kokbok översatt till svenska. Kokboken jag köpte är en nyupplaga tryckt 1991.

Carl Butler (1929-2010) var en nyskapande svensk kock. Han införde ett helt nytt sätt att laga mat i Sverige med utländsk mat som en naturlig del av den svenska husmanskosten. Han förenklade även Julia Childs recept på Boeuf Bourguignon och det var nog där jag blev intresserad av Carl Butler. Kokboken jag köpte är tryckt 1974.

Böckerna ska ha hedersplats i mitt nyrenoverade kök, när det nu blir klart. Men jag ska självklart även testa några recept. Rapport kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar