Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

onsdag 22 augusti 2012

Gyros


Idag testade jag att laga gyros. Det är som en grekisk kebab ungefär.

I gyros använder man fläskkött. Jag hittade ett recept i allt om mat, de föreslog att man skulle använde benfri kotlettrad. Men min Ica-affär har ganska dåligt utbud så det fanns inte när jag var där så jag tog fläskytterfilé istället. Fläskytterfilé är ju egentligen benfri kotlettrad fast den är mörad på något vis som jag inte gillar. Men det fungerade bra.

Jag strimlade köttet i små bitar och gjorde en marinad av olivolja, senap, mald kummin och salt. Köttet stekte jag sedan i stekpanna tills det var genomstekt. Pitabröden värmde jag 4-5 min i ugnen.

Som tillbehör hade vi sallad, skivad tomat, skivad rödlök, tsatsiki och hackad persilja.

Maten fick gott betyg av familjen, det fanns inte en smula kvar när alla ätit klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar