Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

torsdag 23 augusti 2012

Moussaka


Idag har jag prövat barnens tålamod ordentligt och gjort en moussaka. De är nämligen inte alls förtjusta i aubergine. Men åt gjorde de, så det kan inte ha varit så farligt.

Jag har frågat flera bekanta som är från Grekland vilken deras favoritmaträtt är och alla har sagt moussaka. Så klart var jag tvungen att göra en moussaka.

I det här receptet finns både aubergine och potatis. Köttfärssåsen kryddades med lök, vitlök, krossade tomater och vitt vin (matlagningsvin) samt salt och peppar. Ostsåsen gjordes på olivolja, mjölk, mjölk, ost och ägg. På toppen hade jag riven ost och sen fick den gräddas 40 min i 225 graders värme.

Det var inte svårt att göra den här maträtten men det tog lång tid eftersom det var så många moment. Men det var värt tiden för det var supergott. Jag tycker att moussaka är godare än lasagne så jag var nog mest nöjd av alla ikväll.

Färdigt att äta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar