Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 26 augusti 2012

Grillade lammkotletter


Idag har jag lagat "paidakia arnissia sharas" och "patates fournou ladorigani".

Det är grillade marinerade lammkotletter och ugnsstekt potatis.

Lamkotletterna lade jag i en marinad några timmar, gjord på olivolja, pressad vitlök, torkad oregano, salt och peppar.

Potatisen skar jag i skivor och hällde över olivolja, oregano, salt, peppar, citronsaft och en skvätt vatten. Jag blandade runt potatisen ordentligt i blandningen och ställde in i ugn i 200 grader i cirka 35 minuter.

Lammkotletterna grillade jag några minuter på varje sida tills de hade fått fin färg.

Jag brukar inte gilla lamm så mycket men det här var riktigt gott. Familjen höll med.


Till efterrätt åt vi fruktsallad gjord på melon, apelsin, nektariner och hallon. Till det hade vi en klick grädde som jag hade vispat med flytande honung. En perfekt efterrätt som inte kändes så bastant att äta. Man kan blanda i vilken frukt som helst i salladen, vad som passar säsongen.

Nu är det slut på den grekiska veckan. Det har som vanligt varit hur kul som helst att testa maträtterna och jag har känt mig så nyttig när jag handlat frukt och grönt och lagat mat med olivolja. Gott har det dessutom varit.

I slutet på september åker jag till USA och innan dess så tänkte jag klämma in en Tysk matvecka. Så jag återkommer redan om två veckor. Är rädd för att jag inte kommer att känna mig lika nyttig den veckan. Vi får väl se vad jag bjuder på. Ha det så bra!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar