Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

måndag 20 augusti 2012

Grekisk vecka

Nu kör jag igång igen med mat-temavecka. Det känns som evigheter sedan så jag är riktigt taggad. Jag lovar er klassiska grekiska rätter och kanske några som ni inte känner till lika väl och jag lovar att rapportera allt från när jag lagar mat med min grekiska väninna i helgen. Häng med för nu kör jag!


Först ut var biffteki. Köttbullar med fetaost. Jag hade ägg, vitlök, hackad spenat, timjan och kalvfond i köttfärssmeten. Jag rullade sedan bullar och stoppade in en fetaostkub i varje köttbulle. Bullarna steks sedan i en stekpanna så att de får fin stekyta. Därefter kokar man dem i vatten smaksatt med fond/buljon, jag använde kalvfond, i 10 minuter.

Till bifftekin hade jag råstekt potatis. Potatisen skar jag i tunna stänger och stekte i olivolja. Jag kryddade med salt och en kryddblandning som jag fått från en väninna som nyligen varit i Grekland. Det är oregano och några andra örtkryddor i den blandningen. När potatisen fått stekyta så tillsätter man någon deciliter av buljongen som man kokar bifftekin i och låter sjuda tills potatisen är mjuk. Tillsätt lite mer buljong om potatisen inte är mjuk. Det ska bli simmigt. Det här tipset har jag fått från en kock på en grekisk restaurang i Stockholm. Det blir jättegott.

Servera med en sallad. Man kan även ha tsatsiki till om man vill men jag valde att inte ha det eftersom vi kommer använda ganska mycket tsatsiki framöver i veckan. Man vill ju inte överdosera godsakerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar