Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 26 augusti 2012

Fetaostgratinerad fläskfilé

Lördagen blev inte alls som jag hade tänkt mig. Till lunch hade jag tänkt göra en grekisk sallad med kyckling, pasta, melon och fetaost. Den har jag lagat förut och den är underbart god. Men vi hade så mycket mat kvar från föregående dagar att det var oförsvarbart att laga nytt. Det fick bli rester istället.

Sen fick min grekiska väninna förhinder så vi ska laga mat tillsammans en annan gång. Men jag lovar att återkomma med text och bild om det.

Så istället hittade jag ett recept på fläskfilé som gratineras i ugn. Fläskfilén skar jag i 2 cm tjocka bitar och brynde i stekpannan och lade sedan över dem i en ugnsfast form. Jag smulade ner ett paket fetaost och blandade med 1 dl crème fraich, 1 msk flytande honung, 1 pressad vitlöksklyfta och lite svartpeppar (maken fick samma blandning fast oatly i mat istället för crème fraish). Fetaostblandningen bredde jag ut över fläskfilén och lät stå i ugnen 10 min i 200 graders värme tills de fick fin färg.
Till fläskfilén serverade jag en sallad och ugnsstekt potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar