Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

torsdag 16 augusti 2012

Öländska kroppkakor


Jag lagade ölänska kroppkakor för första gången i mitt liv. Det var en kladdig historia.
Det stod i receptet att man skulle låta den rårivna potatisen rinna av, men ingen tid. Jag antar att jag inte lät det rinna av tillräckligt länge. Efteråt tittade jag i ett annat recept där det stod att man till och med skulle krama ur den rivna potatisen i en handduk. Jag får prova det nästa gång.
Med lite extra mjöl gick det ganska bra ändå och trots att de inte blev så snygga så blev de mycket goda.
Jag serverade stekt bacon och hemmagjord lingonsylt till.

Litet kroppkakelexikon:
Kroppkakor - görs på kokt potatis
Öländska kroppkakor - görs på kokt och rå potatis
Pitepalt - görs på enbart rå potatis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar