Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

tisdag 8 maj 2012

Töltött paprika


Den ungerska veckan började med fyllda paprikor. Jag fyllde dem med lök, köttfärs och ris och lät dem sedan koka 45 minuter i tomatjos. Till maten åt vi bröd som vi doppade i tomatsåsen. Alla i familjen gillade maten och det blev jag glatt överraskad över. När jag var barn lagade min mamma ofta fylld paprika men själv har jag nog aldrig lagat det. Om jag lagar det här receptet igen kommer jag nog krydda lite starkare, kanske använda starkt paprikapulver och lite mer salt och peppar i såsen än receptet angav.

När det gäller recepten så hittar jag dem allra flesta recepten på internet till mina temaveckor och vill därför inte lägga upp dem på min bloggsida. Men jag skriver alltid namnet på maträtten som det står så om man vill provlaga samma mat kan man prova att söka på namnet och på så sätt hitta receptet själv.

När jag växte upp hade mina föräldrar goda vänner som var från Ungern. Vi var ofta hos dem och fick mycket god mat och de hade alltid spännande historier att berätta om när de flydde från Ungern med sin ett år gamla dotter som de var rädda för skulle börja skrika och avslöja dem. De var spännande för mig men självklart en ganska läskig och farligt del av deras liv. När det var säkert för dem att återvända följde min mamma och pappa med dem på semester dit. Men vi barn fick stanna hemma med farmor. Sedan den dagen har jag velat åka till Ungern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar