Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

fredag 25 maj 2012

Final i ESC

I semifinal 2 prickade jag in 7 rätt. Är ganska nöjd med det, det är det antal rätt som jag haft oftast när jag gissat, det bästa är 8 och sämsta 5.
Det fanns egentligen inte så många bidrag som var jättebra enligt min mening men Serbien och Turkiet tyckte jag var bäst. Min dotter röstade på Litauen. Och Loreen var ju bäst av alla även om hon sjöng lite fel och för svagt i början. Men som den duktiga artist hon är så redde hon ut det.
I finalen är även några länder direktkvalificerade, så här tycker jag om de bidragen:

Tyskland
Den här är riktigt bra men jag tror inte att den vinner. Det finns dock goda chanser att den blir en radioplåga i sommar.
Frankrike
Låten är ganska bra men refrängen bäst. Det är inte min favorit men jag tror nog många tycker om den. Det är ingen vinnare i alla fall.
Spanien
Jag gillar ju nästan alltid Spaniens bidrag och så även i år. Det är en starkt och mäktig ballad som kommer ligga bra till i resultatlistan. Kanske mycket pga hennes uttalande om att Spanien inte vill vinna som hon visserligen har tagit tillbaka men all publicitet är bra publicitet.
Italien
Cool och bra låt som fastnar. Kommer gå hem i stugorna.
Storbritannien
Jag trodde först att det var ett skämt att den gamla gubben skulle vara med i ESC men låten är faktiskt bra. Den får nog en del poäng.
Azerbajdzjan
Värdlandet kommer med en ganska bra låt men den är varken stark eller personlig. Men några tröströster lär den nog få.

Jag är inte lika 100 % säker längre att Loreen tar hem det är men jag är ganska säker. Om hon förlorar hoppas jag att hon förlorar mot Island och inte mot Ryssland för även om de där tanterna är extremt söta så känns det inte riktigt som att de tar ESC på allvar och jag vill att det ska vara en seriös tävling. Jag kommer alldeles säkert ringa och rösta på Island ikväll, kanske även Turkiet för det bidraget gör mig så glad.

Jag ska gissa på vilka som kommer topp fem, det är mina favoriter så Europa kanske inte håller med mig:
Island, Sverige, Ryssland, Grekland, Serbien.

Lycka till Loreen!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar