Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 13 maj 2012

Lángos


Första gången jag åt Langos var på vattenfestivalen på 90-talet. Jag blev helt såld direkt. Något år efter hade Ica ett recept i sin tidning som jag har sparat och därefter lagat flera gånger. Den här gången följde jag ett recept från Ungern som jag hittat på internet men det var väldigt likt det receptet jag redan hade.

Degen är gjord på potatis och mjöl. När degen jäst färdigt så kavlar man dem i lagom stora bitar och friterar dem sedan en och en i olja. När de är ljumma så penslar man dem med vitlökssmör och lägger på gräddfil, lök samt kaviar om man tycker om det. Enligt det ungerska receptet ska man inte ha kaviar och kanske får jag prova det nästa gång för kaviar går inte ihop med min nyinförskaffade fiskallergi fick jag bittert erfara. Annars var det lika gott som alltid. Langos är en riktig hit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar