Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 13 maj 2012

Gulyás med csipetke



Den ungerska veckan fick självklart avslutas med en gulasch. Den här veckan har jag fått lära mig att i Ungern uttalas gulasch - gollaasch. I den här gulaschen skulle man ha kött, lök, paprika, potatis, vitlök, kummin och paprikapulver. Till gulaschen skulle man ha csipetke, hemmagjorda nudlar gjorda på endast ägg och mjöl. Gulasch ska vara lite vattning, som en soppa, men jag skulle nog föredra den som gryta. Fast då heter det pörkölt och det har jag ju redan lagat tidigare i veckan.

Det har varit trevligt att laga mat från Ungern. Basingredienserna i ungersk mat, har jag förstått, är lök, paprikapulver och paprika. Jag som egentligen inte gillar paprika har varit förvånad över att jag gillat all mat som jag lagat.

Jag brukar alltid prova en efterrätt på söndagarna också och jag hade tänkt prova på Dobostårta, även om det verkar jättesvårt, men eftersom jag inte riktigt hämtat mig från gårdagen så får jag avvakta med efterrätt. Eventuellt bakar jag Dobostårta till min födelsedag i slutet av månaden. Jag återkommer i så fall med bild och berättelse.

Jag återkommer om en månad igen troligtvis med 70-talsvecka. Jag får hoppas att mina kräsna barn gillar det ;) Innan dess blir det rapport från ESC och vår trip till London.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar