Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 30 mars 2014

Plov

Idag lagade jag plov. Det är en maträtt som ursprungligen kommer från Tadzjikistan. Den innehåller lamm, ris, morötter, lök, aprikoser, buljong och apelsinjos. Man tillagar den i ugn med alla ingredienser samtidigt.
Jag använde detta recept (fast tog mindre mängd ris, 400 g, istället och dessutom stekte jag köttet längre tid än receptet eftersom jag ville ha det riktigt mört): www.tasteline.com

När grytan är klar i ugnen så garnerar man med rostade mandlar och granatäppelkärnor.
Det var enkelt att laga och gick förhållandevis snabbt (40 min i ugnen).
Alla olika smaker i rätten var perfekta tillsammans.

Till maträtten gjorde jag en sallad på gurka, rädisor, rödlök och fetaost.
Salladen lär ha sitt ursprung från Ryssland. 

Det här var en perfekt avslutning på den ryska veckan. 
Jag tycker att det har varit väldigt intressant att laga denna mat och jag kommer nog att laga några av maträtterna igen och absolut denna. 

Jag återkommer om en månad med ett nytt tema från ett annat land.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar