Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

fredag 28 mars 2014

Pelmeni

Pelmeni tycker jag är en blandning av hemlagad pasta och polska piroger (som jag lagade under min polska vecka). De tar lite tid att göra men är helt klart värt besväret.

Man gör en deg av 8 dl mjöl, 1 tsk salt, 2 ägg och 2-3 dl vatten. Det ska bli en fast deg.
Kavla ut degen och tag ut rundlar med t ex ett glas.

Jag blandade 400 g köttfärs med 1 tsk salt, 1 krm svartpeppar och 1 msk torkad persilja.
Rulla till små köttbullar och lägg en på varje rundel. 
Vik till en halvmåne och nyp ihop kanterna. Vik ihop kanterna på halvmånen och nyp ihop.

Lägg de färdiga pelmeni på en bakduk medan vattnet kokar upp.
Jag hade 2 tsk salt, 10 svartpepparkorn och 2 lagerblad i vattnet också.
Lägg i pelmeni när vattnet kokar och koka cirka 5 min efter att pelmeni flutit upp.

Koka upp köttbuljong och krydda buljongen med persilja, dill och citronsaft till lagom balans.
Lägg pelmeni i skålar som är ugnsfasta (i Ryssland använder de krukor).
Fyll på med buljongen och ställ in i ugnen 150 grader i cirka 10 min.
Jag serverade maträtten med en klick crème fraiche också men det är valfritt.

Det var delade meningar om maten idag. Maken och jag tyckte att det var himmelskt gott. Speciellt tyckte jag att citronen i buljongen gjorde stor skillnad. Dottern tyckte inte alls om denna maträtt.

Jag hittade inte så många recept på pelmeni på svenska på internet.
Här får ni det recept som jag utgick ifrån: www.recept.nu 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar