Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

lördag 29 mars 2014

Ryska piroger

Jag har hört att i Ryssland är piroger allra vanligast. Piroger i Ryssland kan fyllas med olika saker såsom kött, ostmassa, grönsaker och till och med frukt. Jag gjorde köttfärspiroger med ris, persilja och torkade trattkantareller. 
Receptet hittade jag här: gittosmat.taffel.se 


Jag stekte köttfärs och lök och blandade med kokt ris, kryddor och smulad torkad trattkantarell.
Jag gjorde ganska stora rundlar som jag lade drygt 1 msk fyllning på, vek över degen till en halvmåne och nöp ihop. Sist tryckte jag till med en gaffel runt kanten för att få ett fint mönster. Innan jag gräddade dem i ugnen penslade jag med uppvispat ägg. 

Pirogerna var jättegoda. Jag tror att jag tyckte mest om den smulade torkade svampen. Den var som en krydda i sig till pirogen. Vi åt soppa till våra piroger och det är väl så de passar bäst. Det bästa med piroger är att om man gör många så kan man ha dem i frysen och ta fram vid behov. Då får man njuta flera gånger. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar