Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

måndag 24 mars 2014

Shchi

Det har inte varit så lätt att hitta maträtter som är genuint från Ryssland. Men efter lite eftersökningar på internet så lyckades jag få ihop en veckas meny med ryska maträtter. Jag börjar med en soppa som kallas shchi. Många tror att rödbetssoppa är rysk men jag har fått lära mig att den kommer ursprungligen från Ukraina och sedan spridit sig över Ryssland. I större delar av Ryssland åt man från början denna soppa som basföda och den innehåller samma ingredienser som rödbetssoppan fast utan rödbetor (vitkål, potatis, morötter, gul lök och buljong). Det går att göra den på surkål också.


Jag använde ett recept där man har tomat i soppan också. På toppen har man hackade örter (persilja, dill och gräslök) samt en klick crème fraiche. Egentligen ska det vara smetana men det är inte lika lätt att få tag på.

Jag tyckte att den här soppan var väldigt smakrik och god, det tyckte maken också. Dottern tycker inte så mycket om soppa alls men hon åt i alla fall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar