Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

tisdag 25 mars 2014

Blinier

Blinier är typiskt ryskt. Det är plättar gjorda på bovetemjöl och jäst. Det tar lite längre tid att göra än svenska plättar eftersom smeten ska jäsa 30-60 min innan man steker dem.


Smeten är ganska seg och plättarna jäser lite när man steker dem så det får man tänka på.
Man äter oftast blinier som förrätt (den främre tallriken) och då kan man ha crème fraiche, lök och kaviar på. Kaviar fick det bli utan eftersom jag inte tål det men det var jättegott tyckte både dottern och jag.

Man kan även äta blinier som efterrätt eller mellanmål och då kan man servera med en klick smör och hallonsylt (den bakre tallriken). Det gillade maken mest.

Recept på blinier hittar man i kokböcker eller på internet. Jag använde ett recept från den "Rutiga Kokboken".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar