Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 2 mars 2014

Bibimbap

Sista dagen på den Koreanska veckan åt vi bibimbap. Bibimbap betyder blandat mål och består av ris, kött och olika smårätter (namul) som blandas samman.
Receptet hämtade jag från kokboken "Smaker i mitt hjärta".



I botten lägger man kokt ris. Ovanpå lägger man bulgogikött, kimchi och olika smårätter. Jag använde marinerad spenat, marinerade böngroddar, gurka inlagd med chili och ättika. På toppen lägger man sedan stekt ägg. Man kan servera en skål per person men jag hade inga bra skålar till det hemma så jag lade allt i en stor skål.


Innan man äter blandar man runt allt i skålen. Sedan fick alla i familjen ta mat till sin tallrik och äta därifrån. Bibimbap äts helst med sked i Korea så det gjorde även vi.

Den här maträtten var en explosion av smaker. Väldigt spännande och goda smaker. Det här skulle jag kunna tänka mig att bjuda gäster på någon gång så pass gott var det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar