Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

lördag 1 mars 2014

Bulgogi

Bulgogi är en av de mest kända maträtterna från Korea. Bulgogi betyder eldkött och har fått sitt namn av att man grillar det marinerade köttet. Det går dock lika bra att steka köttet så det gjorde jag.


Marinaden skiljer sig lite från recept till recept när man tillagar maten. Jag använde mig av receptet i kokboken "Smaker i mitt hjärta" av Jennie Walldén.

Jag marinerade det fint skurna köttet (entrecote) i en timme. Under tiden rörde jag ihop chilipastasåsen. Medan riset kokade stekte jag hastigt på köttet, lite i taget så att det inte kokade utan fick en fin stekyta.

Man kan ha kimchi till denna maträtt också. Kimchi är fermenterade (jästa) grönsaker som är riktigt populära i Korea. Jag provade att göra kimchi själv, det tar ungefär en vecka. Men jag lyckades inte för mina grönsaker började inte jäsa och lukta illa (vilket de ska). Istället har de bara sjunkit ihop till en sörja på botten. I kokboken fanns även ett recept på snabbkimchi. Det testade jag idag. Man läger saltad salladskål under press några timmar innan man blandar den med andra grönsaker och kryddor. Det blev jättegott.

Bulgogi kan man äta genom att lägga lite ris, kött, kimchi och sås på ett salladsblad, vika ihop det och sedan äta. Det här var riktigt gott. Det tyckte alla tre i familjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar