Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

fredag 28 februari 2014

Chapchae

Idag lagade jag koreanska nudlar med biff och grönsaker. Koreanska nudlar är gjorda på sötpotatis.


Receptet hämtade jag från boken "Smaker i mitt hjärta" av Jennie Walldén (vinnare av Sveriges mästerkock).

I recepetet föreslog man entrecote som kött men jag tog det som var billigast för dagen i min affär och det var rostbiff i skivor. Jag tog paprika, morot, rödlök, salladslök och suger snaps som grönsaker. Nudlarna tillreddes för sig men blandades tillsammans med kött och grönsaker med en sås på soja, sesamolja, vitlök, socker och svartpeppar.


Vi åt med träpinnar men i Korea är det vanligare med pinnar av metall. Mycket svårare att äta med tycker jag så det fick bli de pinnarna vi hade hemma istället.
Jag tyckte att maträtten var helt okej, maken tyckte det var så gott att han nästan inte kunde sluta äta och dottern tyckte att nudlarna var alldeles för slemmiga, hon tyckte inte alls om koreanska nudlar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar