Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 16 februari 2014

Koreansk vecka

Nästa temavecka kommer att bli koreansk mat. Jag har varit i Stockholm på en specialaffär och inhandlat några matvaror som inte finns i vanliga mataffärer.


Jag köpte nudlar gjorda på sötpotatis, koreanskt ris (som liknar grötris ungefär), ljus soja, koreansk chilipasta, koreanskt chilipulver och koreansk sojabönpasta. I övrigt verkar de använda vitlök och ingefära i matlagningen.

Idag har jag gjort kimchi (syrade grönsaker) för första gången i mitt liv. Det tar en vecka för grönsakerna att fermentera. Av den anledningen får ni vänta ytterligare en en vecka men sen återkommer jag med matlagning. Jag ser verkligen fram emot det.

Eftersom jag aldrig har ätit koreansk mat tidigare så var maken och jag tidigare i veckan och provade på en koreansk restaurang i Stockholm (Arirang). Det var kärlek vid första tuggan för både maken och mig. Nu ska jag bara lyckas att laga maten lika gott. Jag köpte deras kokbok för säkerhets skull.

Vi hörs om en vecka!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar