Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

måndag 5 maj 2014

Pho bo

Den mest kända rätten från Vietnam är nog soppan Pho. Det uttalas "fö" har jag lärt mig idag.
Soppan består av kryddig buljong, breda risnudlar, böngroddar, örter och kött av något slag.


Jag lagade min soppa med biff som jag stekte lite lätt innan jag skar upp den och lade ner i soppan (det ska inte koka). I köttbuljongen hade jag ingefära, stjärnanis, kanelstång, torkad chilifrukt. Det fick koka kraftigt ihop innan kryddorna silades bort. På toppen hade jag hackad salladslök, hackad koriander, skivad färsk chili och några droppar lime.

Min variant på den här soppan blev ganska stark (man kan utesluta torkad chilifrukt) men mycket smakrik. Jag skulle kunna äta den här maträtten ofta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar