Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

lördag 10 maj 2014

Vårrullar och stekt Ankbröst

Till förrätt idag så gjorde jag färska vårrullar.


I mina färska vårrullar hade jag salladsblad, stekt kall kyckling, strimlad vårlök, strimlad gurka, hackad koriander och thaibasilika. Ingredienserna rullade jag in i rispapper och lade kallt tills det skulle serveras. Under tiden gjorde jag en dipsås som kallas Nouc Cham.

Familjen, och svärmor som var på besök denna dag, tyckte det här var jättegott. Jag kommer alldeles säkert att göra detta igen.

Till varmrätt lagade jag ankbröst med ris och mangopuré.


Den här maträtten gick förhållandevis snabbt att laga. Ankbröstet behövde först lite färg i stekpannan och sedan fick den efterkoka några minuter men inte för länge, för då blir den seg. Till ankan gjorde jag en puré på mango och ingefära. Det kände lite konstigt att ha en söt sås till maten men det var jättegott. Jag hade även jasminris till maten som jag hade kokat tillsammans med citrongräs.

Det här var också jättegott, nästan högsta betyg. Recepten hittade jag på receptcentralen.se/vietnam/

Det här var det sista denna vecka med vietnamesisk mat, jag avslutar en dag tidigare denna gång.
Jag återkommer i slutet av maj med en ny temavecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar