Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

torsdag 8 maj 2014

Gà Súp Ngô

Eftersom det är torsdag idag bestämde jag mig för att laga soppa. Det fick bli en soppa med majs och kyckling. Jag vet egentligen inte om majssoppa med kyckling heter "gà súp ngô" på vietnamesiska, jag använde google översätt för att få fram det.



Det tog lång tid att laga soppan eftersom man skulle göra kycklingbuljongen själv. I receptet skulle man använda bara vatten, salt och kyckling till buljongen men jag tillsatte även en kanelstång, en stjärnanis, några svartpepparkorn, några limeblad, två citrongrässtänger och några korianderstjälkar. Det blev en väldigt god doft i köket. I receptet stod det även att man skulle ha majsstärkelse men ingenstans i receptet stod det när man skulle tillsätta det. Jag gjorde det i slutet, precis innan jag lade ner kycklingen. Receptet hittade jag på receptcentralen som de tidigare recepten denna vecka.

Det var väldigt god smak på soppan tycker jag men jag störde mig lite på konsistensen. Jag har tidigare ätit mexikansk majssoppa och den var krämigare än denna. Men jag tycker ändå att soppan var sammantaget godkänd och jag kan tänka mig att laga den igen någon gång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar