Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

måndag 9 juni 2014

Tomatsoppa och stekt ostsmörgås

Den här veckan tänkte jag laga mat från Kanada. Det har varit svårt att hitta specifika maträtter från Kanada men jag har lyckats få ihop en vecka i alla fall. Kanada har fått sin inspiration från Storbritannien och Frankrike. De har även många maträtter med skaldjur, fisk, vilt kött och bär. De älskar skräpmat där bacon och lönnsirap är klara ingredienser.

På internet hittade jag ett recept på tomatsoppa som tydligen är populär mat i Kanada. Till det serverade jag dubbla formbröd med prästost emellan som jag stekte i olivolja i stekpannan.

Tomatsoppan gjorde jag från grunden med tomater på burk, lök, selleri och kryddor. Det fick koka ihop ordentligt, 30 min, och sedan mixade jag soppan slät. Separat gjorde jag sedan en redning på margarin, mjöl, oatly imat och vatten. Redningen blandade jag i den mixade tomatgrunden och lät sedan koka ihop ytterligare några minuter.


Soppan var smakrik och krämig. Den blev så god så att jag skulle kunna tänka mig att bjuda gäster på den. De stekta bröden till passade jättebra. Alla i familjen tyckte om maten idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar