Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

tisdag 10 juni 2014

Poutine

Poutine lär vara det mest kanadensiska mat som finns. Det är pommes frites med brunsås och ostmassa som topping, det går att köpa överallt i Kanada på snabbmatsrestauranger men det har sitt ursprung i Quebec.

Jag hittade ett recept på http://www.foodnetwork.com



Hur smakade det då? Riktigt gott faktiskt. Såsen till var riktigt god. Jag gjorde pommes själv, jag skar potatis i stavar och sedan friterade jag dem gyllenbruna. Den korrekta ostmassan fick jag inte tag i. Jag funderade länge på vad jag skulle ha som rimligtvis kunde påminna om kanadensisk ostmassa. Svårt eftersom jag aldrig smakat den. Det landade till slut på ricottaost men jag har ingen aning om ifall jag är helt ute och cyklar. Det var gott till i alla fall, det blev lite som  en utjämnare av smaken från pommes och sås.

Alla tyckte det var gott att smaka men jag är inte säker på att vi kommer laga det igen. Men gärna prova om man får tillfälle att åka till Kanada en dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar